1393-11-29 18:35
3560
0
10671

قزلجه آق امام از نگاه قزلجه

نشریه 'گلشن مهر' در یادداشتی به قلم 'متین قزلجه' آثار تاریخی، صنایع دستی، ترکیب قومی و فرهنگ عامه روستای 'قزلجه آق امام' را منتشر کرد.

به گزارش گلستان ما، در این مطلب به قلم متین قزلجه در تازه ترین شماره گلشن مهر می خوانیم: روستای قزلجه آق امام قدمتی طولانی دارد و آثار تاریخی چندی در آن به جا مانده است.

زیارتگاه امامزاده محمدبن زید معروف به آق امام و بنای حوزه علمیه همجوار آن، بقایای شهر تاریخی دشت قلعه یا دشت حلقه از آثار تاریخی و دینی روستاست که قدمت طولانی روستا را نشان می‏دهد.

مردم روستای قزلجه آق امام به زبان‏های (و لهجه های) ترکمنی، بلوچی، زابلی و فارسی سخن می‏گویند. آن‏ها مسلمان و پیرو مذاهب تسنن و تشیع می ‏باشند.

مردم روستای قزلجه آق امام به ویژه زنان در تولید صنایع دستی گلیم، قالی، پشتی قارچین و تابلوفرش نقش مهمی دارند.

این روستا با بافت مسکونی پراکنده به صورت خطی امتداد یافته است و مشتمل بر محله‏های قزلجه، منگلی، مرادچله، هلاکو، سیدمختوم و بلوچ است.

حاشیه دو رودخانه تیل‏آباد و نوده از مکان‏های تفریحی و تفرجگاهی روستاست. منظره اتراق دو طایفه 'عقیلی' و 'امین‏زاده' در اطراف رودخانه (در زمان کوچ) جذابیت روستا و رودخانه‏ ها را دوچندان می‏ کند.

سرسبزی شالیزارهای پیرامون روستا در فصول بهار و تابستان و جایگزینی آن با ترکیبی از رنگ‏های زرد و سبز کشتزارهای کلزا در پاییز و زمستان، زیبایی ویژه ‏ای به روستا می‏ بخشد. فصول بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان دیدار از روستاست.

از جمله آثار تاریخی و مذهبی روستا می ‏توان به بقعه امامزادگان محمدبن‏زید معروف به آق امام و محمدبن جعفر در یک کیلومتری جنوب روستا و شهر تاریخی دشت قلعه یا دشت حلقه در 4 کیلومتری روستا اشاره کرد.

امامزاده روستا در میان شیعیان و اهل سنت احترام ویژه ‏ای دارد. مردم روستای قزلجه آق امام از قومیت‏های مختلف ترکمنی، فارسی و بلوچی تشکیل یافته‏ اند و هر یک آداب و رسوم ویژه‏ ای دارند.

ترکمن‏ها در اعیاد مذهبی قربان بایرام (عید قربان)، آراز بایرام (عید فطر)، آق قوئین به برگزاری مراسم خاص این ایام و در میلاد حضرت رسول (ص) به مولودی خوانی می‏ پردازند.

مردم این روستا مراسم شب قدر در ماه رمضان و مراسم چهارشنبه سیاه در ماه محرم را برگزار می‏ کنند.

ذکر خنجر نیز در مراسم عمومی روستا برگزار می‏ شود. از بازی‏ های محلی روستا، می‏ توان به کشتی محلی ترکمنی، اسب سواری، کشتی آلیش، چوب بازی و رقص خنجر اشاره نمود.

در رقص خنجر، مردم ترکمن با حرکاتی موزون و هماهنگ در حالی که لباس سنتی بر تن دارند، دست در گردن یکدیگر به دور فرد شمشیر‏دار حلقه می‏ زنند و ذکر می‏ خوانند و در هنگام خواندن ذکر 6 تا 8 نفر دیگر نیز به وسط حلقه می‏ آیند و با گروه همنوا می‏ شوند.

این رقص زیبا با هیجان و فریاد زیادی همراه است و آن‏ قدر ادامه پیدا می‏ کند تا یکی از رقصندگان از شدت التهاب غش کند. در این هنگام شمشیردار به گوش او غزلیاتی می‏ خواند تا به هوش بیاید.

استفاده از انواع آوازها و آهنگ ‏های محلی به زبان‏های بلوچی و ترکمنی همراه با سازهای سنتی (نی، دوتار، کمانچه و دهل) و نیز آوازخوانی گروه‏های سرود سنتی ترکمنی در مراسم عروسی و جشن‏ های مردم روستا متداول است.

پوشاک غالب مردان روستا همانند پوشش مردم شهرهای کوچک است. تعدادی از مردان به ویژه ترکمنان از کلاه پشمی و نخی استفاده می ‏کنند. با این حال، مرسوم است که همه مردم در جشن‏های محلی و مراسم خاص لباس محلی بر تن کنند. پوشش غالب زنان روستا همان لباس محلی است. زنان ترکمن از پیراهن بلند، آلین دانگی و روسری ‏های بلند (یایلیق) با طرح‏ها و رنگ‏های زیبا استفاده می ‏کنند. زنان بلوچی و زابلی نیز لباس‏های محلی خاص خود را بر تن می‏ کنند.

صنایع دستی روستا شامل انواع قالی، قالیچه، نمد، تابلوفرش دست بافت و پشتی قارچین است که به عنوان سوغات نیز قابل خریداری است.

غذاهای محلی چگدرمه، آبگوشت، کباب و انواع خورشت‏ها در روستا تهیه می‏ شود. مواد لبنی شیر، ماست، کره و پنیر نیز به وفور یافت می‏ شود. طبخ انواع ماهی، انواع آش و برنج نیز در روستا رایج است.

قزلجه آق امام از توابع بخش مرکزی شهرستان آزادشهر است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.